انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

نحوه استفاده لنزهای اسکلرال / چگونه از لنز اسکلرال استفاده نماییم؟

نحوه استفاده لنزهای اسکلرال

نحوه استفاده لنزهای اسکلرال / چگونه از لنز اسکلرال استفاده نماییم؟

نحوه استفاده لنزهای اسکلرال می تواند از آسیب های چشمی ما تا حد ممکن جلوگیری نماید. ما در این مقاله سعی داریم نحوه درست استفاده کردن لنزهای اسکلرال را به شما عزیزانی که مایل به استفاده از این لنز هستید آموزش دهیم. پس برای فراگیری نحوه استفاده درست از لنزهای اسکلرال تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

لنز اسکلرال چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم با نحوه استفاده لنزهای اسکلرال آشنا شویم بهتر است ابتدا ببینیم لنز اسکلرال چیست؟ لنز اسکلرال یک نوع لنز تماسی تخصصی می باشد که بیشتر افرادی که مبتلا به بیماری قوز قرنیه هستند یا چشمانی حساس دارند تجویز و مورد استفاده قرار می گیرد. لنز اسکلرال دارای قطر بسیار گسترده ایی بوده و به طور کامل روی سطح قرنیه امتداد می یابد. همچنین برای افرادی که دارای قرنیه نامنظم هستند هم مناسب می باشد. بسیاری از بیماران در ابتدا نحوه استفاده لنزهای اسکلرال را سخت و دشوار می دانستند اما با یک آموزش ساده این امر قرار گیری لنز در چشم ها آسان صورت گرفت.

اما خوب ما در این مقاله فقط توانستیم یک شناخت کمی از لنز اسکلرال را پیش روی شما باز کنیم و برای اطلاعات و شناخت بهتر و بیشتر می توانید از مشاوران چشم پزشکی پرتو در این زمینه یاری بجویید. با ما همچنان در نحوه استفاده لنزهای اسکلرال همراه باشید.

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ نحوه استفاده لنزهای اسکلرال برویم بد نیست نکاتی را در مورد این لنز بدانیم این نکات به این شرح می باشد:

  • لنز های اسکلرال محدود به این چند سال اخیر نشده و سالیان است که مورده استفاده قرار می گیرد. پیدایش لنز اسکرال برای اولین بار در سال 1887 صورت گرفت. اما خوب به مرور با پیشرفت های علم پزشکی نوآوری شده و قابل تنظیم نیز است.
  • این لنزها بسیار راحت بوده و در کنار اینکه از سایر لنزهای تماسی سفت تر و بزرگتر می باشند، اما افرادی که از آن استفاده نموده اند احساس راحتی در چشمان خود داشتند و هیچگونه مشکلی را برای چشمان آنها ایجاد نکرده است.
  • لنزهای اسکلرال مقرون به صرفه بوده و به صورت سفارشی برای هر بیماری قابل استفاده می باشد.
  • این لنزها عمر بیشتری نسبت به سایر لنزهای تماسی دیگر دارند.
  • به بهبود سطح چشم کمک نموده و باعث اصلاح بینایی فرد می شود. همچنین لنزهای اسکلرال با تامین نمودن رطوبت و آبرسانی سالم به چشم از چشم ها در برابر عوامل تحریک کننده بیرونی و اصطکاک مکانیکی پلک ها جلوگیری می نماید.
  • لنز اسکلرال تا حد ممکن از انجام عمل جراحی پیوند قرنیه جلوگیری می نماید.

لنز اسکلرال برای چه کسانی توصیه می گردد؟

این لنز برای برخی از بیماری های چشمی مناسب و باعث درمان آنها می شود. لنز اسکلرال به عنوان یک ابزار پزشکی و درمانی می تواند دید بیمار را بهبود بخشد و یا از آسیب بیشتر چشم جلوگیری نماید. افرادی که می بایست از لنز اسکلرال استفاده نمایند و در ادامه با نحوه استفاده لنزهای اسکلرال در این مقاله آشنا گردند به این شرح می باشد:

  • افرادی که مبتلا به قوز قرنیه هستند.
  • افرادی که دچار خشکی مزمن چشم می باشند.
  • برای افرادی که پس از عمل جراحی دچار عوارض بعداز جراحی می شوند.
  • افرادی که دچار بیماری های دیگر چشم و قرنیه همچون: آسیب سوختگی چشم، ناهنجاری های چشمی مادر زادی و آسیب چشم از طریق ضربه شده اند.

نحوه استفاده لنزهای اسکلرال

حال که تا حدودی با لنز اسکلرال آشنا گشتیم و دانستیم که لنز اسکلرال برای چه افرادی مناسب است. نوبت آن رسیده تا با نحوه استفاده لنزهای اسکلرال اکنون آشنا گردیم با کلینیک چشم پرتو همراه باشید.

مرحله اول از نحوه استفاده لنزهای اسکلرال

قبل از استفاده از لنزهای اسکلرال ابتدا بایستی بهداشت اولیه را رعایت نمود تا چشم های ما سالم و دچار مشکل جدیدی نشوند. پس ابتدا دست های خود را با آب و صابون به خوبی می شویم تا عاری از هر گونه میکروب شود. سپس با یک حوله بدون پرز به طور کامل خشک می کنیم تا الیاف به لنزها نچسبند.

مرحله دوم از نحوه استفاده لنزهای اسکلرال

حال یک آینه جلوی خود قرار داده و چشم های خود را وارسی کرده و می بینیم که دچار قرمزی نشده یا ترشحی وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید در صورتی که هنگام استفاده از لنزهای اسکلرال چشم ها تحریک شده و یا دید شما تغییر پیدا کرده لنز را خارج کرده و با کلینیک چشم تماس حاصل نمایید.

یکی از لنزها را از جای خود برداشته و آن را ابتدا وارسی کنید تا خرده یا تراشه ای در آن وجود نداشته باشد. کافی است عدسی را در برابر نور قرار داده تا هر گونه رسوب ابری در آن به راحتی تشخیص داده شود.

مرحله سوم از نحوه استفاده لنزهای اسکلرال

در این مرحله از نحوه استفاده لنزهای اسکلرال ، نوبت آن است کاسه سالین را پر نمایید. شما می توانید لنز اسکلرال را با کمک دست یا ابزار مخصوص این کار روی چشمان خود قرار دهید. در صورتی که مایل هستید با انگشتان خود این عمل را انجام دهید کافی است با استفاده از 2 یا 3 انگشت (روش سه پایه) برای صاف و ثابت نگاه داشتن لنز کمک بگیرید. این روش یک روش ایده آل برای قرار دادن لنز در چشم می باشد.

 پس از جاگیری لنز در انگشت ها به سمت پایین به سمت آینه نگاه کنید. حال از دست دیگر برای باز نگاه داشتن چشم خود کمک بگیرید و با دست دیگر که لنز را نگاه داشته اید، لنز را وارد چشم کنید. زمانی که نمک را روی کره چشم خود احساس نمودید آن را به آرامی فشار داده و رها نمایید. حال لنز اسکلرال روی چشم شما ثابت شد.

مرحله چهارم نحوه استفاده لنزهای اسکلرال

همین نحوه و مراحل استفاده لنزهای اسکلرال را برای چشم دیگر هم بکار ببرید.

نکته مهم

اگر احساس کردید لنزهای اسکلرال، شما را اذیت می کند و احساس ناراحتی می کنید، احتمالا حباب هوا در زیر سطح لنز به دام افتاده و بایستی لنز از روی چشم برداشته و دوباره لنز را قرار دهید.  

نحوه برداشتن لنزهای اسکلرال

برداشتن لنز اسکلرال از چشم با دو روش امکان پذیر است. با کمک انگشتان دست و روش دیگر با کمک پیستون است.

در هنگام برداشتن لنز اسکلرال هم همچون نحوه استفاده لنزهای اسکلرال ابتدا بایستی دستان خود را با آب و صابون به خوبی بشوییم تا عاری از هر گونه میکروب و آلودگی باشد. پس از آن با یک حوله ایی که دارای پرز نیست دستان خود را خشک نمایید.

اگر از پیستون می خواهید برای برداشتن لنز بهره ببرید، ابتدا آن را با سالین خیس نمایید. حال مستقیم به جلو نگاه کنید و پیستون را به یک سوم پایینی لنز وصل نمایید. پس از وصل شدن پیستون به لنز، به آرامی روی چشم خود فشار داده و به سمت بالا و بیرون بکشید تا لنز از چشم خارج شود.

در صورتی که از انگشتان دست استفاده می نمایید. کافی است دو انگشت خود را دو طرف لنز قرار داده و به آرامی لنز را از چشم خود بردارید.

شاید برای دفعات ابتدایی کاری سخت و دلهره آور باشد. اما پس از چند مرحله انجام دادن برای شما نحوه استفاده لنزهای اسکلرال به سادگی آب خوردن می شود.

نکات مراقبت از لنزهای اسکلرال

برای اینکه لنزها سالم باقی بمانند و برای چشم های ما مشکل عدیده ایی ایجاد نکنند، بهتر است به چند نکته مهم توجه شود. با ما نکات و نحوه استفاده لنزهای اسکلرال همچنان همراه باشید.

  • پس از اینکه لنزهای تماسی خود را از چشم های خود برداشتید آن را تمیز کنید تا ذرات و رسوبات پروتئینی که ممکن است روی لنز نشسته باشند پاک گردند.
  • پس لنز را در کف دست قرار داده و چند قطره از محلول تمیز کننده که همراه لنز به شما داده شده است را روی لنز بریزید. حال به آرامی با نوک انگشت لنز را بمالید.
  • محلول شوینده را با سرم نمکی شستشو داده و در محفظه مخصوص آن که از مواد ضدعفونی کننده مناسب پر نموده ایم، قرار می دهیم. همین کار را با لنز دیگر هم انجام می دهیم.

توجه

در هر باری که لنز خود را برداشته و در محفظه خود قرار می دهیم بایستی از محلول تازه استفاده شود. چرا که محلول قدیمی و استفاده شده دارای باکتری بوده و می تواند باعث انتقال عفونت به چشم ها شود.

همچنین محلول ضد عفونی کننده بایستی با تجویز پزشک چشم شما باشد و از هر نوع محلول ضد عفونی کننده ایی نمی توان برای شستشو لنز استفاده نمود.

در آخر

برای اطمینان از سلامت ماندگار چشم و بینایی خود، بهتر است همیشه دستورالعمل های ارائه شده توسط متخصص چشم خود را دنبال نماییم. با کلینیک چشم پرتو شما می توانید تجربیات مفید و موثر را کسب نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما