انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

انواع عفونت چشم و درمان آن

انواع عفونت چشم و درمان آن

انواع عفونت چشم و درمان آن

عفونت چشم بیماری رایج چشمی است که در صورت درمان نشدن موجب آسیب شدید به بینایی می شود. برخورد دست الوده به چشم ها، وارد شدن ذرات معلق در هوا به داخل قرنیه و … در طولانی مدت موجب عفونت می شود. از علائم عفونت چشمی می توان به قرمزی، التهاب، سوزش و ترشح چشم اشاره کرد. در این مقاله به عفونت چشم و راه های درمانی آن می پردازیم. خرید لنز اسکلرال در چشم پزشکی پرتو . با ما همراه باشید.

تعریف عفونت چشم

در اثر حمله باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها به داخل چشم، عفونت ایجاد می شود. این عارضه در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند و سن مشخصی ندارد و همچنین عفونت در هر دو چشم نیز رخ می دهد و در نتیجه آسیب شدیدی به بینایی وارد می کند‌.‌

در صورت بروز قرمزی، سوزش، ترشح از چشم و کاهش دید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید تا نوع عفونت شما مشخص شود و درمان درست صورت بگیرد.

علائم عفونت

همانطور که گفته شد علائم عفونت در چشم ها بسیار می باشند که به طور کامل به ان می پردازیم.

  • قرمزی چشم ها
  • درد در چشم
  • ترشح از چشم که ترشحان ممکن است زرد، سبز، خونی یا آبکی باشند.
  • خشکی چشم
  • حساسیت به نور
  • تورم در چشم ها
  • خارش چشمی
  • تاری دید یا کاهش بینایی
  • تب بدون دلیل

انواع عفونت چشمی

عفونت انواع مختلفی دارد که در ادامه به ان خواهیم پرداخت.

عفونت ملتحمه

ای نوع عفونت نوعی التهاب می باشد که به شدت واگیر دار می باشد و عمدتا کودکان به دلیل رفتن به مدارس و مهدها به آن دچار می شوند. عفونت ملتحمه از طریق باکتری یا ویروس ایجاد می شود و در صورتی که زن باردار عفونت مقاربتی داشته باشد نوزاد به دنیا آمده نیز در خطر این عفونت قرار می گیرد. به همین دلیل سریعا بعد از تولد قطره چشم، داخل چشم نوزاد ریخته می شود.

عفونت ویروسی چشم

هرپس سیمپلکس نوعی ویروس عفونی است که موجب بروز عفونت می شود و در نتیجه موجب التهاب چشم خواهد شد. تبخال چشمی نوعی عفونت ویروسی به شمار می رود.

التهاب قرنیه قارچی

عفونت قارچی ناشی از ورود قارچ فوزاریوم می باشد و همچنین قارچ های دیگری نیز هستند که به قرنیه چشم حنله کرده و موجب بروز عفونت چشم می شوند.

التهاب قرنیه آکانتامبا

التهاب قرنیه آکانتاما از جمله بیماری های عفونی چشم می باشد که بیشتر در اثر استفاده از لنزهای آلوده رخ می دهد. افرادی که از لنز استفاده می کنند برای جلوگیری از نفوذ انگل ها به لنز باید در هنگام شنا کردن لنز خود را بردارند. التهاب قرنیه آکانتاما موجب ضعف بینایی و یا حتی کوری می شود.

تراخم

این بیماری در مناطق محروم بیشتر رخ می دهد و در اثر کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود. این نوع عفونت توسط مگس ها منتقل می شود و در نتیجه موجب نابینایی خواهد شد. به طور کلی تراخم داخل پلک را الوده می کند و با ایجاد زخم در پلک ها، پلک به سمت داخل برمی گردد و مژه ها در اثر ساییدن قرنیه بافت قرنیه را از بین می برند. برای جلوگیری از بروز تراخم باید بهداشت فردی را رعایت کرد و برای درمان از انتی بیوتیک خوراکی استفاده نمود.

آندوفتالمیت

اندوفتالمیت نوعی عفونت باکتریایی می باشد که در صورت استفاده نکردن از آنتی بیوتیک های قوی منجر به کوری می شود. انجام برخی جراحی های چشمی و یا آسیب به چشم موجب بروز این عفونت می شود.

انواع عفونت چشم و درمان آن

درمان بیماری عفونت چشمی

این عفونت انواع مختلفی دارد و بعضی خطر جدی ای ندارند و به مرور درمان می شوند. اما برخی از این عفونت حتما باید توسط پزشک بررسی شوند و یکی از درمان های زیر صورت می گیرد.

استفاده از کمپرس گرم

برای جلوگیری از پیشرفت عفونت، از کمپرس گرم باید استفاده کرد. کمپرس گرم به افزایش گردش خون در آن ناحیه کمک می کند.

قطره چشم

قطره های چشمی وجود دارد که با تجویز پزشک از داروخانه ها قابل خریداری است و موجب خارج شدن عفونت خواهد شد.

استفاده از آنتی بیوتیک

استفاده از آنتی بیوتیک از جمله روش های درمانی عفونت می باشد و در زمان کوتاهی عفونت را برطرف می کند.

درمان خانگی عفونت چشم

استفاده از عسل

عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد برای رفع عفونت منتسب می باشد. فقط کافیست عسل را با اب مقطر ترکیب کنید و روزی دو تا سه بار به چشم ها بمالید تا عفونت برطرف شود.

استفاده از چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن اسید تانیک مناسب برای عفونت می باشد و یک درمانگر قوی می باشد. برای جلوگیری از خارش چشم و همچنین برطرف کردن پف زیر چشم مناسب می باشد. فقط کافیست چای سبز کیسه ای را چند دقیقه در آب گرم خیس کرده و سپس بیرون آورید و درون یخچال قرار دهید تا سرد شود. بعد از سرد شدن بر روی چشم های بسته خود کیسه های چای سبز را قرار دهید. همچنین چای سیاه نیز برای رفع عفونت مناسب می باشد.

استفاده از شیر مادر برای نوزادان

شیر مادر آنتی بادی های خاصی دارد که از رشد باکتری ها در چشم جلوگیری می کند. چند قطره از شیر مادر را در چشم عفونی شده بریزید تا درمان شود.

استفاده از سرکه سیب

سروه سیب یک ضد میکروب قوی است و عفونت باکتریایی را درمان می کند. برای استفاده بهتر است سرکه سیب را با کمی اب مخلوط کنید و با پنبه به چشمهای خود بمالید.

عوارض ناشی از عفونت چشم

عفونت عوارض زیادی دارد و ممکن است موجب یکی از اتفاقات زیر شود.

با تاثیر گذاشتن بر روی پلک های بالا و پایین ایجاد گل مژه کند یا پلک دچار برآمدگی شود.

امکان بروز بیماریهای التهابی چون داکریوسیستیت و یووئیت وجود دارد. عفونت موجب انسداد و التهاب مجرای اشک نیز خواهد شد.

عفونت ناشی از زخم قرنیه موجب مشکل در بینایی می شود.

پیشگیری از عفونت چشمی

برای جلوگیری از بروز این عارضه بهتر است قبل از لمس کردن چشم ها، دستهایتان را بشویید.

در صورت استفاده از لنز تماسی، حتما در هنگام گذاشتن و برداشتن لنز دستهایتان را بشویید.

لنزها را با اسپری ضدعفونی کننده همیشه ضدعفونی کنید.

در صورت عفونی شدن یکی از اعضای خانواده، از لوازم وی و رخت و خواب و حوله وی استفاده نکنید.

در هنگام خواب لنزهای خود را بردارید تا چشم ها دچار عفونت نشود.

نتیجه گیری

عفونت عارصه شایعی می باشد که در صورت تماس دست آلوده به چشم ها، لنز آلوده و … رخ می دهد و باید در صورت هر گونه خارش، سوزش، قرمزی، ورم، آبریزش چشم و … برای تشخیص مشکل چشمی به پزشک مراجعه کنید. بعصی از انواع این عفونت به بینایی تاثیر گذاشته و در موارد خاص موجب کوری می شود. متخصص چشم پزشکی با توجه به عفونت چشمی شما از درمان هایی چون کمپرس گرم، استفاده از قطه چشمی و استفاده از آنتی بیوتیک را تجویز می کند. همچنین در صورت شدید نبودن عفونت می توانید از درمان های خانگی نیز استفاده کنید. عسل، سرکه سیب، چای سبز، شیر مادر و … از روش های درمانی خانگی عفونت می باشد.

برای جلوگیری از بروز این بیماری بهتر است از تماس دستهای آلوده به چشم خودداری کنید. لنزهای خود را مکررا تعویض نمایید و با محلول ضدعفونی کننده بشویید تا دچار این بیماری نشوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما